5 گام جهت بهبود عملکرد کارکنان
یکی از اصلیترین وظایف مدیر هر مجموعه بهبود عملکرد کارکنان است. برای رسیدن به این مهم می بایست ابتدا مشکلات مربوط به عملکرد کارکنان را شناسایی کنید و در ادامه مطمئن شوید که هر کارمند به سهم خود بیشترین کمک را به شرکت میکند. در شرایط بحرانی و نارضایتی اخراج کارمند، آخرین راهحل است. وقتی مشکلات مربوط به عملکرد پیش میآید، می بایست از قابلیتهای رهبری و توانایی خود در مدیریت موثر کارمندان استفاده کنید و کمک کنید عملکردشان را بهبود بخشند و اخراج نشوند.
در این مقاله قصد داریم با 5 گام جهت بهبود عملکرد کارکنان آشنا شویم.لطفا تا پایان همراه ما باشید.
1. انتظارات و بازخورد عملکرد را شفاف اعلام کنید
اولین گام جهت بهبود عملکرد کارکنان ، اعلام انتظارات شفاف، دقیق و مثبت است. اعضای یک شرکت باید دقیقا بدانند چه انتظاری از آنها دارید، معیار عملکردتان چیست، مهلت اتمام کار چه زمانی است و عملکرد عالی بر چه اساسی ارزیابی میشود. اگر از افراد انتظار نتایج کلیدی شفافی نداشته باشید و ندانند چه کاری را با چه معیارهایی انجام دهند، عملکردشان ضعیف میشود. اما وقتی شغل شفافی دارند و میتوانند پیشرفتشان را به بهترین نحو ارزیابی کنند، یک منبع دائم انگیزش در اختیار دارند که آنها را به جلو میراند.
در ادامه بهبود عملکرد، ارائه بازخورد مداوم به کارکنان است. به قول کن بلانچارد: «بازخورد، صبحانه قهرمانان است!». وقتی افراد بازخورد مداوم نگیرند و فرصت گفتوگوی منظم با رئیس را پیدا نکنند، انگیزه و تعهدشان را از دست میدهند. اجازه دهید کارمندان آزادانه با مدیران صحبت کنند و نظرات، احساسات و عقایدشان را بیان کنند. مدیران نیز به حرفهایشان گوش کنند و حتی بر اساس پیشنهادهایشان عمل کنند. باید کارمندان احساس کنند بدون ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن یا از دست دادن کار، میتوانند نظرشان را بگویند و مخالفتشان را اعلام کنند.
2. عملکرد کارکنان را بررسی و تحلیل کنید
دومین گام جهت بهبود عملکرد کارکنان «بررسی نتایج» است. کلید مدیریت موفق، کنترل منظم روند کار و تسلط بر اوضاع است. درست مانند دکتری که هر صبح بیماران را به ترتیب معاینه میکند، شما هم باید نبض کسبوکار را در دست داشته باشید.نرم افزار گزارشگر ابری با در نظر گرفتن این نکته امکانی را فراهم کرده است تا بتوانید به بهترین شکل و به ساده ترین روش سازمان خود را مدیریت کنید. گزارشگر ابری اولین سرویس تخصصی برای مدیریت و تحلیل تماس است. که با انواع داشبورد های مدیریتی و ویجت های تحلیلگر تماس موجود در آن میتوانید عملکرد کارکنان مجموعه خود را بررسی و تحلیل نمایید.
هم اکنون برای مدیریت و بهبود عملکرد کارکنان و افزایش فروش شرکت و مجموعه خود با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.
“هوشمند مدیریت کنید”
02188903060
3. با کارکنان ضعیف رو در رو صحبت کنید
بیشتر کارکنان ضعیف از عملکرد اشتباه و ضعیف خود آگاهی ندارند و تصور میکنن که بهترین عملکرد را دارند. اگر با فرد جلسه نگذاشته و کار را برایش توضیح ندادهاید، هرگز گمان نکنید دلیل نارضایتیتان را میداند. کارکنان ضعیف را جداگانه به جلسه دعوت کنید و دلیل نارضایتی خود از عملکردشان را ابراز کنید. مطمئن باشید بیشتر آنها نمی دانند که روش کارشان نامناسب و اشتباه است. با راهنمایی شفاف، ارائه بازخورد مداوم، کنترل انتظاراتی که از فرد داشتهاید و با حدس نزدن در مورد کارکنان میتوانید شاهد بهبود عملکرد کارکنان خود باشید.
4. اعتماد کارکنان را جلب کنید
کارکنان باید متوجه شوند که مدیرشان به رفاه آنان اهمیت میدهد. باید مطمئن باشند که امنیت شغلی دارند، و نه تنها دستمزد مناسبی به آنان میدهد بلکه آنان را در سودی که حاصل تلاشهای سازنده آنهاست، سهیم میکند. بالاتر از همه مدیر یک سازمان نباید کارکنان را با تهدید به تنبیه یا وعدهی پاداشهایی که ورای پرداخت معمول هستند، تحت فشار قرار دهد. تا زمانی که در محیط کار فشار و اجبار وجود داشته باشد و بین کارکنان و مدیران یا در بین کارکنان، خصومت و دشمنی وجود داشته باشد، نمیتوان منتظر بهبود عملکرد کارکنان بود. یک مدیر آگاه می بایست نهایت کوشش خود را بکند تا همکاری و دوستی را بین مدیران و کارکنان و همچنین در بین خود کارکنان تبلیغ کند.
5. در شرکت قدم بزنید
از پشت میز مدیریت بلند شوید، در شرکت قدم بزنید، از کارکنان سوال بپرسید، به حرف هایشان گوش دهید و روند انجام کارها را بررسی کنید. هرگز فراموش نکنید که برگزاری جلسات هفتگی با کارکنان گره گشاست و سبب بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد. حتی گردهماییهای روزانه با آنها داشته باشید تا مطمئن شوید همه از کار یکدیگر اطلاع دارند. این روش باعث بهبود روحیه تیمی در کارکنان شما خواهد شد.